Camino es feo.. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Yvonne Verstappen - WaarBenJij.nu Camino es feo.. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Yvonne Verstappen - WaarBenJij.nu

Camino es feo..

Door: yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

21 Mei 2006 | Bolivia, Sucre

Het is inmiddels alweer even geleden dat ik van me heb laten horen maar ik zit dan ook in Bolivia dus dat zie ik als een goed excuus!
Bolivia is toch wel een van de hoogtepunten tijdens mijn reis door Zuid - Amerika en dat is alleen al te danken aan het feit dat het hier zo ENORM mooi is!!!
Ik ben mijn reis in Bolivia begonnen vanuit Puerto Suarez aan de kant van Brazilië en vandaar ben ik met de bus naar San Jose de Chiquitos gereisd. Het was nogal spannend of de hele reis naar Bolivia door zou gaan aangezien de grens enige dagen dicht was vanwege stakingen door de Bolivianen aangezien hun president enige streken had uitgehaald waartegen de Bolivianen op deze manier protesteerden.
Maar na 3 dagen in San Jose kon ik uiteindelijk toch met de zogenoemde ´dead train´ naar Santa Cruz.
Vanuit Santa Cruz ben ik na 3 dagen verder gereisd naar Samaipata, voor de archeologische plaats El Fuerte. Dit zijn ruïnes en enorme rotstekeningen van zelfs pre-inca tijd. Erg interessant maar het grappige was daar ik daar Batchen weer tegen kwam, die ik in de Pantanal had leren kennen. Ze besloot om met mij mee verder te reizen en in een gekke bui zijn we samen naar Villa Grande gelifd om richting Sucre te gaan. Dat was een erg gezellige trip maar ook nogal uit de richting en met een minibusje moesten we langs steile rotswanden verder naar een klein plaatsje -Pucara- om daar vervolgens met de camion (oftewel achterop een truck) verder te reizen. Die truck kwam vervolgens niet opdagen en dus zaten we in Pucara, een klein dorpje in de bergen, met geeneens een hostel om te kunnen slapen. Maar zo vriendelijk als de Bolivianen (meestal) zijn zaten we al snel bij iemand binnen.
Zo liep daar als snel Claire binnen, een meid uit Amerika die voor de PEACE CORP. vrijwilligersorganisatie werkt en voor 2 jaar in Pucara woont. Zij liet ons het hele dorp zien en vertelde ons over het leven daar. Ik vond het geweldig, vooral ook om te zien hoe ze werkt met de mensen daar. De volgende dag heeft Claire ons op een bus gezet ..maar daarbij had ze ons niet verteld wat ons te wachten stond...
Een kleine, overvolle bus, de backpack werd boven op de bus gegooid en na even zoeken vonden we een plekje naast elkaar en in een walm van stinkende coca bladeren gingen we vervolgens op pad...
Onverharde wegen langs steile afgronden maakte dat ik het niet erg vond dat ik in het donker van de nacht niet veel kon zien. Al snel maakte de bus een stop (wat hier opzich niet vreemd is) en de buschauffeur riep iets wat we niet konden verstaan. Ik vroeg aan een medepassagier wat er aan de hand was, ´Camino es feo! Camino es feo!´ was alles wat ze zei. Dus Batchen en ik ook de bus uit om te zien of er daadwerkelijk iets aan de hand was. En jawel, camino es muy feo, oftewel; de weg was te slecht om te berijden met een overvolle bus. De mensen renden als kleine kuikentjes in het licht voor de bus en de hele situatie werkte Batchen en mij nogal op de lachspieren. Dit schouwspel deed zich enkele keren voor die nacht en het was werkelijk ongelooflijk hoe de bus zich door de meest kromme bergbochtjes wist te draaien. Na een lange rit waren we dan ook blij om in Sucre te arriveren en alhoewel dit een erg aparte ervaring is om op terug te kijken zijn we verder nog geen andere reizigers tegengekomen die er 4 dagen over hebben gedaan om van Santa Cruz naar Sucre te reizen!
Het bezoek aan Sucre was té kort en het toppunt was toch wel de Nederlandse bar met typische kroketjes en bossebollen! Tot mijn verbazing hing daar ook nog een stukje van bekenden in Baarlo aan de muur!
Na Sucre zijn we via Potosi en Uyuni door het Zuid - Westen van Bolivia gereisd..dat was geweldig!! Zoutvlakten, bergen met sneeuwtoppen, geijsers, lagunes..het een nog mooier dan het ander! Minder leuk was dat ik onderweg naar Potosi enorm ziek werd, vanwege de hoogte, waardoor ik het eventjes erg rustig aan heb moeten doen. Inmiddels ben ik in La Paz gearriveerd en enigzins gewend aan het hoogteverschil. Morgen vertrek ik echter alweer met een vliegtuigje naar het Noorden van Bolivia om daar de jungle in te gaan!

  • 29 Mei 2006 - 09:25

    Mam:

    weer bedankt voor de prachtige foto"s van de mooie Boliviaanse natuur.
    Gaat die toekan ook nog naar La Paz?
    Blijf genieten van deze prachtige reis onder een strakblauwe lucht!

  • 09 Juni 2006 - 00:18

    Carlalala:

    ha zus!

    zit nu in de nachtdienst en heb zojuist genoten van jou SuPeR gAvE foto's!!
    Op je volgende wereldreis kom ik je graag opzoeken...of mee reizen!! hihi
    Goede reis verder!

    Dikke kus van mij!

  • 19 Juni 2006 - 10:13

    Ome Jeu:

    Leuk om je nichtje!zo de wereld te zien rondreizen

  • 03 Juli 2006 - 07:32

    Tante Annemie:

    wat een prachtig land.wat zul je hebben genoten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Hoi allemaal! Deze website is voor iedereen die graag fotootjes van mijn travels wil bekijken en toch ook een beetje wil volgen wat ik allemaal uitspook in Zuid-Amerika (..om in de eerste plaats maar eens mee te beginnen!) Ik ben vertrokken op 21 november 2005, naar Isla Margarita om hier les te geven. Eind februari vertrek ik naar het vasteland van Venezuela om vervolgens door te reizen naar Brazilie ..en tot dusver mijn planning! Ik hoop jullie via deze site zoveel mogelijk op de hoogte te houden ook omdat het via de mail niet altijd even soepel verloopt. Veel liefs en natuurlijk veel plezier op mijn website!!! Yvonne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 46411

Voorgaande reizen:

21 November 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: